tirsdag 25. november 2008

Samling 2 dag 2

”Yrkesdidaktikk omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av strukturerte yrkesspesifikke læringsforløp i skole og bedrift - basert på relevante arbeidsoppgaver forstått i en organisatorisk og samfunnsmessig sammenheng - og hvor den lærendes utdanningsbehov ligger til grunn og eleven/lærlingen medvirker i alle faser av læringsarbeidet.” (Sannerud 2005:211)
Fikk mange gode ideer til LIGA og prosjekt2 i dag. Sannerud er skikkelig "med en fot i arbeidslivet" og jeg fikk blant annet en utviklingsidé gjennom hans Workshop om yrkeskompetanse.
Læringsgruppearbeidet var bra i dag. Ikke for mye dilldall som fjernet fokus fra oppgavene som til enhver tid ble veiledet av gruppen. Leif hadde fine generelle innslag og jeg følger at jeg begynner å få mer "grepet" på hva som skal inn og ikke i en prosjektutskriving.
Tilbakemelding på min oppgave var fortsatt at eg favner over for store områder og at "teoretikerne", vurderings- og arbeidsformer må revurderes. Men jeg satser på at jeg lærer masse om å skrive ut prosjektrapporter selv om jeg blir bred og ikke dyp i dette første prosjektet. Har lyst til å ha det moro mens jeg skriver også. Jeg har langt å gå før jeg er i boks. Julen er herved innstilt. (Ble ekstra glad fordi jeg endelig fikk medhold i at vi skal gi herandre skriftlige tilbakemeldinger til/etter hver samling. Synes det bli lettere å få noe konstruktivt ut av diskusjonene rundt bordet når jeg ikke samtidig må skrive ned alt.
Leif synes nok jeg er firkantet, vrang, ja kanskje til og med litt vanskelig (",) , men til det kan jeg bare si: velkommen i klubben!!

mandag 24. november 2008

Mastersamling 3 dag 1

Dag 1 i nok en samling i dette fireårige masterstudiet er over. Veeel ikke helt over, da. Jeg sitter jo her i skrivesalen ved biblioteket og skriver, leser og nå blogger dagen. Etterpå bærer det avgårde til Strømmen storsenter for en herlig avveksling før dag 2. Skal bare rette noen prøver først,

Dagen i dag har vært OK. Foredraget fra 10.00 - 12.00 var relativt lite matnyttig for meg. Hva kan jeg gjøre for å få mer nytte av det? Kanskje følge med i de "kjedelige" partiene i tilfelle det dukker opp noe spennende i stedet for å sitte på nettet, akkurat som elevene mine kan finne på i sine umotiverte øyeblikk.
Foilen til Langli var samme som sist. Sto at den var oppdatert, men hvorfor ikke heller legge ut en presentasjon for hver samling slik at ikke vi må lete oss gjennom 30 ppt-sider og lete etter noe nytt..
Gruppesamlingen på slutten av dagen var ca 10.000 ganger bedre enn ved forrige samling, så jeg er fornøyd. Likevel skulle jeg ønske jeg kunne få skriftlig tilbakemelding fra veileder eller individuell veiledning. Gruppen henger seg for mye opp i detaljer og når de enkelte studentene virker fornøyd med veiledningen og tilbakemeldingen, og forsåvidt gir tilbakemelding på at de ønsker å gå videre, så fortsetter gruppen å messe. nag, nag, nag. Og i morgen er den min oppgave som skal gjenomgås. Jeg har vært skikkelig umotivert siden forrige samling og har gjort lite. Rett og slett barnslig surmuling, :-) Forsåvidt bare hentet stoff fra prosjektskissen inn i en form jeg tror jeg ønsker å bruke for utskriving av min første forskningsrapport. Har også begrenset meg noe, siden jeg forsto på tilbakemeldingen sist at jeg ligger an til å ha en alt for bred broblemstilling og innfallsvinkel. Blir spennende å se tilbakemelding på min "versjon 2". Gleder meg nesten til å komme meg hjem for å fortsette skrivingen, når jeg ser hvor mye de andre har skrevet siden sist. (Les: jeg har skikkelig dårlig samvittighet)

Jeg blogger utdanningslivet mitt på blogger.com!!

Min hverdag finnes vanligvis på www.vgb.no/9915 Fra og med i dag blogger jeg også min hverdag som Masterstudent vd HiAk her i bloggen.